arrow_drop_up arrow_drop_down

Versterk je immuunsysteem

Versterk je immuunsysteem

Je immuunsysteem versterken is altijd al belangrijk, maar is deze dagen nog vele malen belangrijker geworden.

Het immuunsysteem beschermt je tegen indringers van buitenaf. Het is ontworpen om het lichaam te verdedigen tegen lichaamsvreemde stoffen als bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en gifstoffen. Dit afweersysteem is heel complex en ontzettend sterk. En dat moet ook wel, want je lichaam staat constant bloot aan ziektekiemen en andere schadelijke stoffen.

Om je hele lichaam te beschermen tegen indringers werken je huid, darmen, luchtwegen, lymfestelsel en je bloed samen.

Gepubliceerd in de Tubantia van 21-3-2020:

 

Hoe werkt je immuunsysteem?

Je immuunsysteem zit voor een groot gedeelte +/- 80-85% in je darmen en darmflora.

Ook ons ademhalingsstelsel beschikt over een aantal afweermechanismen om zich te beschermen.

Witte bloedcellen of leukocyten, die betrokken zijn bij de algemene afweer gaan door ons lichaam en vernietigen alle ziekteverwekkers en lichaamsvreemde stoffen die ze maar tegenkomen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem.

De witte bloedcellen die betrokken zijn bij de algemene afweer ‘reizen’ door ons lichaam en vernietigen alle ziekteverwekkers en lichaamsvreemde stoffen die ze tegenkomen. Als je een wondje krijgt, dan komen er stofjes vrij die afweercellen naar de plek van het wondje lokken. Deze kunnen dan eventueel binnengedrongen ziekteverwekkers vernietigen.

Symptomen van een verzwakt immuunsysteem

Een aantal symptomen kunnen erop wijzen dat je kan lijden aan een verzwakt immuunsysteem

  • Vermoeidheid
  • Herhaaldelijke infecties
  • Lichte koorts
  • Herhaaldelijke constipatie of diarree
  • Droge ogen
  • Onverklaarbare gewichtsschommelingen

Wat kan je doen om je immuunsysteem te versterken:

De basis:

  • Voldoende lichaamsbeweging
  • Voldoende goede voedingsstoffen
  • Water drinken
  • Slaap voldoende
  • Vermijd chronische stress

Voldoende lichaamsbeweging

Regelmatig matig bewegen is goed voor je. Het transporteert het bloed door je lichaam, bevordert de zuurstofopname en voert afvalstoffen af.

Studies tonen aan dat matige regelmatige lichaamsbeweging de immuunsysteem cellen beïnvloedt op een manier dat hun circulatie in de bloedbaan vlotter verloopt en hun vermogen om bacteriën te doden beter wordt.

Wandelen is een uitstekende oefening voor je immuunsysteem. Het helpt om je spieren te rekken en het bloed te bewegen. En helemaal optimaal is wandelen in de natuur!

Voldoende goede voedingsstoffen

Een dieet rijk aan fruit en groenten voorziet het lichaam van vitaminen, mineralen en antioxidanten om het immuunsysteem te stimuleren en te vechten tegen de invasie van ziektes. Antioxidanten zijn vitaminen, mineralen en voedingsstoffen gevonden in planten die het immuunsysteem versterken.

Lijst met voeding om je immuunsysteem te versterken:

  • Verse groenten
  • Fruit
  • Kippensoep
  • Gember
  • Blauwe bessen
  • Knoflook
  • Paprika

Water drinken

Drink zo’n 1,5 – 2 liter water per dag. Ons lichaam bestaat voor 70-80% uit water.
Door voldoende water te drinken kun je gifstoffen uit je lichaam spoelen.
Zonder voldoende water gedurende de dag, is je lymfestelsel traag en ook je darmen worden traag.
Water drinken voorkomt ook dat je slijmvliezen uitdrogen, uitgedroogde slijmvliezen zijn vatbaarder voor verkoudheid- en griepvirussen.

Slaap voldoende

Als je slaapt wordt je immuunsysteem geactiveerd, al binnen 3 uur nadat je in slaap bent gevallen. Je lichaam kan zich dan volledig richten op herstellen en opruimen omdat het zich niet met andere zaken hoeft bezig te houden. Zorg ervoor dat je ongeveer 8 uur kwalitatieve slaap per nacht hebt.

Vermijd chronische stress

Korte stress verhoogt je prestaties. Maar wordt je lichaam lange tijd blootgesteld aan stress, dan wordt het chronische stress, en dan gaat het mis. Als je voortdurend gespannen bent, blijft de concentratie van het hormoon cortisol in je bloed verhoogd. Dat is slecht voor je immuunsysteem.

Wat kun je nog meer doen:

  • Versterk je darmflora. 80-85% van je immuunsysteem bevindt zich in onze darmen.
  • Beperk zuivel en bewerkte voeding. Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt biologisch voedsel.
  • Beperk het eten van brood.
  • Ademhalingsoefeningen, meditatie en mindfulness versterken het immuunsysteem.
  • Zorg voor voldoende Vitamine D, ga de zon in. Zonlicht stimuleert de vitamine-D productie.
  • Neem regelmatig een koude douche, dit versterkt het immuunsysteem. Laat je lichaam wel geleidelijk hieraan wennen. 30 seconden koud afdouchen is al een goed begin.

Supplementen:

Hoewel voeding het immuunsysteem kan ondersteunen, is het soms lastig om de juiste hoeveelheden actieve stoffen binnen te krijgen. Supplementen kunnen dan uitkomst bieden.

Omega 3 visolie

Omega 3 is één van de voedingsstoffen die ons lichaam niet zelf aanmaakt. Het is heel belangrijk dat je voldoende Omega 3 binnenkrijgt. Je hebt het namelijk nodig om goed te kunnen functioneren. Zonder voldoende Omega 3 werkt je immuunsysteem niet optimaal waardoor je last krijgt van ontstekingen in bijvoorbeeld je bloedvaten en je darmen. Omega-3 is daarnaast onder meer goed voor je hart, je gezichtsvermogen, je bloeddruk, je cholesterol en je spierfunctie.

Multivitamine

Een multivitamine is een voedingssupplement waarin alle essentiële voedingsstoffen verwerkt zitten, namelijk vitaminen, mineralen en spoorelementen. Multivitamine is uitgeroepen tot supplement van het jaar 2020.

Vitamine C

Vitamine C heeft een antioxidantfunctie en beschermt daardoor je lichaamscellen tegen schade. Vitamine C is verder onder andere nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Vitamine C zorgt voor een goede werking van witte bloedcellen.

Vitamine D3

Eén van de belangrijkste eigenschappen van vitamine D is dat de stof helpt om het immuunsysteem goed te laten functioneren. Volgens een studie van Britse wetenschappers van de Universiteit van Birmingham helpt een adequaat vitamine D niveau de immuuncellen om uw gewrichten gezond te houden. De wetenschappers hebben ontdekt dat de immuuncellen in het bloed hun werk veel beter doen wanneer het vitamine D niveau hoog genoeg is.

Probiotica

Dit zijn levende bacteriën die voorkomen in een symbiotische relatie met het menselijk lichaam. Ze scheiden verbindingen af die de cel functie regelen en er zijn vele stammen van bacteriën die goed zijn voor je gezondheid en bijdragen om de groei van ziekteverwekkers en infectieuze stoffen te weerstaan. Het innemen van voldoende probiotica is ook een belangrijk onderdeel van een gezond immuunsysteem.

In de strijd tegen het corona virus is een goed functionerend immuunsysteem essentieel!

 

In samenwerking met onze partner 247Healthy hebben we 3 verschillende pakketten ontwikkeld om je immuunsysteem door middel van supplementen een boost te geven.

(klik op het pakket voor meer informatie)

Weerstand pakket BASIS

Omega 3
Vitamine C
Multivitamine

Weerstand pakket COMPLEET

Omega 3
Vitamine C
Multivitamine
+ Vitamine D3

Weerstand pakket UITGEBREID

Omega 3
Vitamine C
Multivitamine
+ Vitamine D3
+ Probiotica

Over de schrijver
Aangenaam, ik ben Ruud Verschoor. Ik heb een passie voor alles wat met gezondheid te maken heeft. De combinatie tussen fysiek en mentaal vindt ik fascinerend en daar begeleid ik vele mensen mee. De juiste volgorde is eerst fysiek herstel en daarna kan je pas mentaal herstellen.
Reactie plaatsen