Een burn-out voorkomen en meer rust in je hoofd?

Het percentage werknemers met burn-out klachten is de laatste jaren enorm toegenomen. Van de hoogopgeleide werknemers, die vaak ook een hoog beroepsniveau hebben, voelde bijna 15 procent zich opgebrand. Van de laagopgeleiden was dat ruim 13 procent. Werknemers met een middelbare opleiding hadden met 12 procent het minst last van burn-out klachten.

Jonge werknemers hebben minder vaak een burn-out dan oudere werknemers. Van alle 15- tot 25-jarigen had één op de tien te maken met burn-out klachten. Bij de 25-plussers ging het om ruim één op de zeven werknemers.

Burn-out lijkt meer en meer bij onze tijd te horen. Burn-out wordt vaak in één adem genoemd met oververmoeidheid en werkstress. Maar burn-out is veel complexer dan dat. Burn-out heeft te maken met een langdurige disbalans tussen de zorg voor anderen en de zorg voor jezelf.

Het vuur, de passie die energie geeft om iedere dag weer aan de slag te gaan, is bij mensen met burn-out klachten letterlijk opgebrand. Dit vertaalt zich in psychisch, lichamelijk en emotioneel “opgebrand zijn”, met alle gevolgen van dien.

1 op de 6 werknemers heeft regelmatig last van burn-out gerelateerde klachten.

De signalen dat je op weg bent naar een burn-out zijn: gejaagd gevoel, vergeetachtigheid, vermoeid gevoel, slecht slapen, vaker ziek, hartkloppingen, plezier en motivatie voor het werk nemen af. Wat kan je hier aan doen? De belangrijkste stap is het herkennen van de signalen, zelfverwaarlozing is een belangrijke oorzaak. Te lang doorgaan en teveel werk in korte tijd proberen af te krijgen zijn duidelijke symptomen.

Overschat jij jezelf en maak je gebruik van de 'als dan' gedachte?
Als ik maar eenmaal een paar dagen vrij heb, dan worden de klachten wel minder.
Als mijn collega normaal gaat doen, dan werk ik ook prettiger.
Als het straks wat minder druk is, dan heb ik vast minder stress.

Hoeveel van onderstaande symptomen herken jij bij jezelf?

  • Voel jij je constant moe?
  • Heb je moeite om je te concentreren?
  • Loop je al te lang met stressklachten?
  • Wordt je veel te snel boos?
  • Zou je eindelijk van je slaapproblemen af willen?
  • Lukt het je niet om van je negatieve gedachten af te komen?
  • Wil je weer lekker positief in het leven staan en bruisen van energie?

Onze benadering is effectief in het voorkomen van stress gerelateerde uitval. Voorkomen is beter dan genezen. Want burn-out gerelateerde klachten trekken een zware wissel op je werk en privé leven.

Burn-out en Stress preventie training

Hoe herken ik tijdig de signalen van een dreigende burn-out? Waarschijnlijk geeft je lichaam jou allerlei signalen, maar zie je nog niet volledig de relatie tussen die waarschuwing en jouw gedrag. Het is echter niet ‘toevallig’ dat er klachten zijn zoals vermoeidheid, piekeren, sneller geïrriteerd zijn en bijvoorbeeld moeilijker kunnen concentreren. Je leert alles over welke 3 gebieden van je gezondheid je zeker in evenwicht moet houden.

Wat zijn de oorzaken van de toegenomen spanning in mijn leven?
Volgens TNO en Arbeid is de werkdruk de afgelopen 20 jaar ieder jaar met 1,5 % toegenomen. Toch is dat maar één reden waarom er een groeiend aantal mensen met ernstige vormen van burn-out kampen. In het totaal zijn er 4 factoren die elkaar voortdurend beïnvloeden. In deze training leer je welke dat zijn.

Loop ik met mijn persoonlijkheid een reëel risico om een burn-out te krijgen?
Het maakt voor het krijgen van een burn-out niet uit of jouw persoonlijkheid is gevormd door je DNA of je opvoeding. Er blijken 4 verschillende manieren te zijn hoe je kunt reageren op stressvolle situaties. Wanneer je beter bewust bent van deze zogenaamde stress typologieën, dan kan je jouw gedrag beter verklaren en er ook effectief naar handelen.

Heeft mijn leefstijl ook iets te maken met gevoeligheid voor chronische stress?
De laatste jaren is er steeds meer wetenschappelijk onderzoek beschikbaar gekomen, die een relatie legt tussen het krijgen van een burn-out en het hebben van een bepaalde leefstijl. Er blijkt een negatieve vicieuze cirkel te ontstaan wanneer je eenmaal over een bepaalde grens gaat. In deze training burn-outpreventie ontdek je welke leefstijlfactoren je kunnen helpen om een te hoog opgelopen stressniveau weer naar beneden te brengen.

Leuk! Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Dit klinkt in theorie natuurlijk makkelijk, maar hoe doe je dat in de praktijk? Er is geen andere manier dan een totaalaanpak van je stress voor de preventie van een burn-out. Immers: alleen ontspanningsoefeningen doen neemt de oorzaak van je probleem niet weg en een dreigende burn-out ontkennen door extra hard te gaan werken, fanatiek te sporten, pillen of alcohol te gebruiken of langdurig tv te kijken, maken het risico alleen maar groter.

Onderwerpen van deze Burn-out en stress preventietraining:

Wat is een burn-out?

    Verschil tussen stress, overspannenheid en burn-out

    Lichamelijke burn-out signalen

    Psychische burn-out signalen

    Gedragsmatige burn-out signalen

    Loop ik risico op een burn-out?

Oorzaken van een burn-out

    De maatschappij

    De werkorganisatie

    De thuissituatie

    Leefstijlfactoren

Burn-out voorkomen

    Breng je leven in kaart

    Energievreters en energiegevers

    Luister naar je lichaam

    Effectief bewegen

Eigen verantwoordelijkheid nemen

    Perfectionisme

    Beter je grenzen aangeven

    Leren hulp vragen

    Sneller op de juiste manier je gevoel uiten

Grip op je leven

    Dagelijkse gewoontes

    Eetpatroon

    Slaappatroon

    Luister en handel naar je gevoel

Neem contact op voor meer info

Mail ons op info@burnoutteam.nl of gebruik onderstaand formulier:

Preventietraining individueel

Deze training kan je op verschillende manieren volgen:
1/ verkorte versie, 2 dagdelen € 775,- per persoon
2/ uitgebreide versie, 4 dagdelen € 1.500 per persoon

Deze Preventietraining kan je ook zelf online doen,
zonder begeleiding, zonder intake en zonder
'grip op je leven' plan.
Online preventie training


Preventietraining groep

Minimaal 3, maximaal 8 deelnemers.
4 dagdelen.
€ 795,- per persoon



Krijg de grip op je leven weer terug en kies voor meer rust in je hoofd

Als ervaren en gespecialiseerde burn-out coaches leggen we heel snel de oorzaak van je klachten bloot. We zijn gespecialiseerd in de snelle en effectieve aanpak en preventie van burn-out en stress.

BurnoutTeam heeft op meerdere locaties in Nederland en België gespecialiseerde coaches.

Volg de preventietraining en voorkom een burn-out